Пројекат „Портфолио компетенција за демократску културу“

Пројекат „Портфолио компетенција за демократску културу“

Пројекат „Портфолио компетенција за демократску културу“ ће се спроводити осам недеља, са пројетом ће се кренути 21. октобра 2019. године

Шта је портфолио?

Портфолио је средство коришћења референтног оквира компетенција за демократску културу (RFCDC) (Савет Европе, 2018а, 2018б, 2018ц). Ученицима пружа могућност да размисле о својим компетенцијама, да прикупе податке и документе који подржавају и подстичу њихова размишљања и размисле о томе како ће даље развијати своје компетенције у будућности.

Портфолио, такође пружа доказе о томе како се развија знање ученика у коришћењу тих компетенција, које се могу користити у сврху формативног или сумативног оцењивања.

Портфолио има своје корене у 2008. години, која је била година интеркултуралног дијалога у Европи. Када је скренута пажња на све више мултикултуралну, мултиетничку, мултирелигијску и вишејезичну природу европских друштава и потребу за подстицањем интеграције и међусобног разумевања. Један важан елемент у томе је способност грађана да разумеју, комуницирају и комуницирају са другима из различитих друштвених група

Портфолио је практично средство за ученике како би им се помогло и охрабрило их да постану свесни компетенција које имају и компетенција које би још могли стећи. Сврха портфолија је да полазницима омогући описивање, документовање и размишљање о њиховим компетенцијама и њиховом развоју током одређеног времена. Портфолио омогућава ученицима да размишљају о томе како се њихове компетенције могу даље побољшати.

Намера је да дете и наставници заједно створе портфолио у циљу промовисања подршке учењу и размишљању код детета. Портфолио треба да пружи доказе о напретку или регресији, где се они дешавају у дечијим демократским и међукултурним компетенцијама и понашању током времена и у различитим ситуацијама, како у учионици, тако и ван ње.

Садржај портфолија може се развити на више начина, поштујући различите дечије начине изражавања себе и својих склоности. Портфолио може да садржи аудио и видео снимке, цртеже, фотографије и писане текстове.

Портфолио треба да садржи:

  1. Насловна страна треба да прикаже:
  • Име и старост детета
  • Назив школе,
  • Имена наставника који су помогли детету да састави портфолио
  • Имена других људи који су, такође помогли детету да састави портфолио (на пример, родитељи, браћа, сестре, баке и деке или други важни људи у локалној заједници).
  1. Листа садржаја треба да садржи списак садржаја портфолија. Листа треба да буде јасно структурирана. Такође треба да садржи или електронске линкове (ако је састављен е-портфолио), бројеве страница (ако је састављен портфолио на папиру) или неки други систем референцирања (ако је састављен други тип мултимедијалног портфолија), како бисте омогућили читаоцу да лако прегледава садржај Портфолија.
  2. Лична изјава или „Ко сам ја?“ , пружа основне информације о детету, посебно информације које су релевантне за дететове демократске и интеркултуралне компетенције.

На пример:

  • ствари које желе да ураде са својим пријатељима
  • ствари које желе радити код куће, самостално или са породицом
  • ствари које желе да науче или постигну у школи
  • ствари које желе да науче о свету (нпр. о људима, културама, језицима)
  • ствари које желе да ураде да би помогле другим људима
  • ствари које желе да ураде како би помогле животној средини
  • ствари које желе ураде да би свет био боље место за живот
  1. Контекстна изјава
  • треба да садржи дететов опис релевантних аспеката локалног контекста у којем живи, до које мере њихове средине подстичу или спречавају њих и друге људе да извршавају своје демократске и интеркултуралне компетенције и како утиче на његово понашање и обликован је аспектима њихове околине.
  • Овај опис треба да изнесе наставник (или друга одрасла особа) који се бави дијалогом са дететом, како би подржао њихово размишљање о његовом контексту и институционалним структурама, уређењима и ограничењима која утичу на њихово понашање.
  1. Изјава о циљу
  • наставник игра водећу улогу у конструкцији ове изјаве, али дете би требало да буде укључено што је више могуће у процес. Ово ће помоћи детету да има осећај власништва над изјавом. Такође ће помоћи да се осигура да разумеју сврху портфолија и шта ће они морати да ураде у састављању и обавезивању на њему.

Изјава :

  • да ће се портфолио користити за прикупљање примера дететовог понашања у многим различитим ситуацијама, не само у школи, већ и у другим срединама (нпр. породица, школа, клуб после школе, игралиште, место верског богослужења, итд.).
  • да ти примери могу бити прикупљени тако што дете пише о свом понашању, цртајући себе у тим подешавањима или путем фотографија или снимака који су направљени унутар тих поставки.
  • да је циљ Портфолија да помогне детету у размишљању о његовом понашању.
  • да ће портфолио помоћи детету да научи из својих искустава и документационих активности.
  1. Докази о развоју компетенција

Широк спектар различитих врста формативних и збирних процена, такође може бити укључен у овај део портфолија. Ове процене могу користити методе попут отворених часописа или дневника који води дете, посматрачка процена, процена заснована на пројекту и динамичка процена (у којој наставник или друга одрасла особа активно подржавају диете током процеса оцењивања како би се омогућити детету да открије свој максимални ниво стручности). Било који доказ о дечијим демократским и интеркултуралним компетенцијама које је учитељ створио у сврху формативног или сумативног оцењивања може бити укључен у овај део Портфолија, заједно са постигнутим резултатима. Међутим, процене не треба да спроводи само наставник. Такође их може спровести дете, или неко или више вршњака, или се може користити ко-процена (која омогућава детету или вршњацима да спроведу процену, али омогућава учитељу да задржи одређену контролу над финалним процена). Самопроцена и пеер-оцена су врло корисни ако могу помоћи деци да стекну боље и јасније разумевање свог и туђег понашања, као и очекивања која се одржавају у вези са развојем сопствених компетенција. Самопроцена и вршњачка евалуација, такође могу помоћи да се побољша дететова учешћа у образовном процесу.

Процену за укључивање у Портфолио могу да дају и родитељи, браћа или сестре, бака и деда, лидери младих или заједница и други људи у локалној заједници.

  1. Размишљање

Размишљања садржана у овом одељку требало би да буду произведена током целог процеса конструкције портфолија, а не на крају. На овој начин ће процес размишљања помоћи детету да препозна своје потребе за учењем, подручја која захтевају даљи развој и радње које је потребно предузети за даље унапређење учења детета.

  1. Завршна изјава

У неким случајевима можда неће бити крајње тачке прикупљања доказа и размишљања за Портфолио. То је зато што је развој демократских и међукултурних компетенција процес целог живота – нове демократске ситуације и интеркултурални сусрети и даље се доживљавају током детињства, адолесценције и одрасле доби. У таквим случајевима, портфолио никада неће захтевати додавање закључне изјаве.

Међутим, у другим случајевима пружалац образовања можда жели да закључи поступак портфеља (нпр. Зато што ће дете ускоро прећи у нову образовну установу или зато што се школска година ближи крају). У таквим случајевима је корисно детету, уз подршку учитеља, да изнесе закључну изјаву којом ће окончати процес портфеља. Закључна изјава треба да буде искоришћена као прилика да дете више размисли о процесу портфеља у целини.

Правна и етичка питања

Опште уредбе о заштити података

Лични подаци су све информације које се односе на особу које се могу директно или индиректно идентификовати из тих података, или било које информације о појединцу чија обрада може упасти у приватност тог појединца. Ове информације могу укључивати, на пример, њихово име, датум рођења, податке за контакт, политичка мишљења и верска или филозофска уверења. Садржај портфолија вероватно ће спадати у ову категорију.

Слобода изражавања и процене вредности и ставова

Кључно и често постављано питање у оцењивању је да ли је примерено проценити вредности и ставове деце. Једно је гледиште да је процењивање вредности и ставова непримерено, јер крши дечја права на слободу мишљења и изражавања. У процени деца неће бити кажњавана ако износе ставове за које се сматра да су у супротности са вредностима и ставовима садржаним у Дечијим правима.Блаже негативне реакције могу на крају помоћи детету у његовом учењу, а наставници морају да разговарају како желе да се баве таквим стварима.

Основни принципи портфолиа

  • Портфолио треба да конструишу ученик и наставник
  • Грађа која је састављена у портфолиу треба да се фокусира не само на развој вештина, знања и критичког разумевања ученика, већ и на развој вредности и ставова ученика.
  • Портфолио треба да документује развој ученикове способности и промене у понашању ученика које су се током времена дешавале у различитим ситуацијама и контекстима.
  • Портфолио треба да документује напоре које је ученик уложио да развије способност
  • Портфолио треба да документује препреке са којима се ученик суочио у употреби Портфолија
  • Материјали који се састављају у портфолију могу се испоручити у више формата
  • Портфолио треба да олакша и стимулише критичка размишљања ученика о његовим компетенцијама
  • Портфолио се може користити у оквиру једног предмета

Ученици неће остајати у школи дуже од предвиђеног времена по распореду, све активности везане за пројекат одржаваће се у школи. 

Хвала на подршци и разумевању.

 

Славица Шушњаревић, вероучитељ

Leave a comment